Global warming a hoax? No, the hoax claim is a hoax

November 9, 2007

Global warming a hoax? No, the hoax was the claim that there was a study that said global warming is a hoax.

Bob Parks put it succinctly:

4. GLOBAL WARMING HOAX: OR WAS IT JUST A HOAX OF A HOAX?
There was a wild scramble on Wednesday about the death of the manmade global warming theory, except the authors didn’t exist, nor their institution, nor the journal. It took two minutes to find this out, so what was the purpose? Just a prank?

What was it?

Nature reports the hoax site, looking like the website of a research journal, took the article down (that’s the link to the article; it’s gone, as you can see. The hoax included a purported article and a purported editorial from the journal.

But nothing checked out. The journal doesn’t exist. The researchers probably are bogus, too, nor does their purported institution/department exist.

Rush Limbaugh fell for it, though, as did several others who profess to be skeptical of global warming.

Certainly a hoax — but by whom? For what purpose?

In the meantime, junk science purveyor Steven Milloy claims that it was the skeptics of global warming who smoked out the hoax, not the many scientists who immediately smelled fishiness. Does he suggest the name of even one warming “skeptic” who called it? No.

Did Limbaugh apologize yet? Do you think he’ll be more skeptical next time?

Update, November 11, 2007:  Nature interviews the hoax creator and perpetrator. Explanation, excerpt, and links to the article.


%d bloggers like this: