Debunking Junk Science’s hoax “100 Things You Should Know About DDT”: #14, William Ruckelshaus’s bias

February 17, 2011

Another in a continuing series, showing the errors in JunkScience.com’s list of “100 things you should know about DDT.” (No, these are not in order.) In the summer of 2009, the denialists have trotted this error out again.

At the astonishingly truthfully-named site “Junk Science,” Steven Milloy creates a series of hoaxes with a page titled “100 things you should know about DDT.”  It is loaded with hoaxes about DDT, urging its use, and about Rachel Carson, and about EPA and the federal regulation of DDT, and about malaria and DDT’s role in the ambitious but ill-fated campaign to eradicate malaria operated by the World Health Organization (WHO) from 1955, officially until 1969.  Milloy knows junk science, and he dishes it out with large ladles.

Among what must be 100 errors, Milloy makes this claim, I suppose to suggest that William Ruckelshaus was biased when Rickelshaus headed the Environmental Protection Agency:

14.  William Ruckelshaus, the administrator of the U.S. Environmental Protection Agency who made the ultimate decision to ban DDT in 1972, was a member of the Environmental Defense Fund. Ruckelshaus solicited donations for EDF on his personal stationery that read “EDF’s scientists blew the whistle on DDT by showing it to be a cancer hazard, and three years later, when the dust had cleared, EDF had won.”

This is a false statement on Milloy’s site.  After finding no credible source for the claim that Ruckelshaus was ever affiliated with EDF in any way, I contacted Ruckelshaus’s office, and got confirmation that Ruckelshaus was not and never has been affiliated with EDF.  It should be a clue that this claim appears only at sites who impugn Ruckelshaus for his action in banning DDT use in U.S. agriculture.

 

Junk Science's oddly apt logo and slogan

Hiding the truth in plain view: Junk Science is a site that promotes junk science, an unintended flash of honesty at a site that otherwise promotes hoaxes about science. Note the slogan. Does this site cover its hoaxes by stating plainly that it promotes “all the junk science that’s fit to debunk?”

It is also highly unlikely that he ever wrote a fund-raising letter for the group, certainly not while he was a public official.  The implicit claim of Junk Science.com, that William Ruckelshaus was not a fair referee in the DDT case, is a false claim.

I asked Milloy to correct errors at his site, and he has steadfastly refused.

Here is what Milloy’s point #14 would say, with the falsehoods removed:

14.  William Ruckelshaus [was] the administrator of the U.S. Environmental Protection Agency who made the ultimate decision to ban DDT in 1972[.], was a member of the Environmental Defense Fund. Ruckelshaus solicited donations for EDF on his personal stationery that read “EDF’s scientists blew the whistle on DDT by showing it to be a cancer hazard, and three years later, when the dust had cleared, EDF had won.”

Below the fold:  William D. Ruckelshaus’s “official” biography, if you call him today, February 17, 2011.  You should note, there is no mention of any work with EDF.

Read the rest of this entry »


Sputnik – part of the series, “Cold War”

February 17, 2011

BBC’s 24-part series on the Cold War included an entire segment on Sputnik.  Kenneth Branagh narrated this episode.

Sarah Palin, you can start your education here.  On YouTube, it’s broken up into five parts, each less than 10 minutes long.

Cold War, Sputnik, Part 1

Sputnik, Part 2

Sputnik, Part 3

Sputnik, Part 4

Sputnik, Part 5



%d bloggers like this: